خانه / آرشیومطالب / فتوای ابن تیمیه، ریشه ی دشمنی های امروز با اهل بیت(ع)

فتوای ابن تیمیه، ریشه ی دشمنی های امروز با اهل بیت(ع)

تولی و تبری، خواسته ی اهل بیت علیهم السلام از ما

اهل بیت علیهم السلام با غُلات و غلو کنندگان جنگیده اند، غُلات کسانی هستند که در وادی اهل بیت علیهم السلام بی رویه جلو می روند. این وادی، وادی احساس نیست و وادی عقل است. انسان باید از کلام اهل بیت علیهم السلام بهره بگیرد و در محضر علمایی که در این وادی دست به متون پیدا کرده اند باید زانوی ادب بدهند. افراط در این وادی واقعا فاجعه به بار می آورد. افراد در وادی محبت اهل بیت علیهم السلام طوری وانمود می کنند که سوژه به دست دشمن می دهند و این خود دشمنی با اهل بیت علیهم السلام است.

منطق ابی عبدالله علیه السلام و آنچه از ما خواسته اند عیناً باید رعایت شود. تقرب به همه ی حضرات معصومین علیهم السلام موالات و تبری از دشمنان را می طلبد. موالات یعنی هرچه اهل بیت علیهم السلام از ما خواسته اند عینا رعایت شود و تبری یعنی دوری از هر چیزی که بوی دشمنی می دهد.

در زمینه ی اهل بیت علیهم السلام هر جا به افراط می روند و باب غلط و اشتباهی را باز می کنند که باعث می شود در طول تاریخ دشمنی با اهل بیت علیهم السلام بوجود آید. لذا امام هادی، امام سجاد علیهم السلام و ائمه ی دیگر در قسمتی از زندگی… به مبارزه با غلات پرداخته اند. کسانی که بدون اینکه معرفت زمینی و علمی نسبت به آنها داشته باشند سخنان و گفتاری می گفتند که فاقد اعتبار در وادی و منطق اهل بیت علیهم السلام است.

تفکرات ابن تیمیه ریشه ی اصلی وهابیت

دشمن دوم اهل بیت علیهم السلام کسانی هستند که در ظاهر خودشان را همراه نشان می دهند نسبت به کلیات نظری نمی دهند و بعد در مصادیق وارد می شوند و بعد از مقبولیت اجمالی نسبت به مطلب اصلی حمله ور می شوند. ابن تیمیه ملعون در ابتدا خودش را همراه نشان داد اما دشمن سرسخت اهل بیت علیهم السلام و پیغمبر صلی الله علیه و آله و دارای تفکر افراطی و تکفیری شد. این تفکری که داعشی ها به آن دامن می زنند تماماً تفکرات ابن تیمیه است که ناشی از ضعف معرفت به جایگاه اهل بیت علیهم السلام است.

یک معرفت از بالا به قلب انسان داده می شود و یک معرفت هم زمینی است باید اهل مطالعه باشیم و بتوانیم دلایل بر حقانیت اهل بیت علیهم السلام اقامه کنیم.

محمد بن عبد الوهاب و محمد ابن سعود افکار ابن تیمیه را احیا کردند. ابن تیمیه یک فتوا داد و طبق این کار را عملیاتی و اجرایی کردند. او در کتابش گفته: زیارت قبر پیغمبر (صلی الله علیه و آله) حرام است و زیارت هر قبری غیر از او به طریق اولی حرام است. نقشه برای تخریب قبور ائمه علیهم السلام در بقیع نبود بلکه در اصل برای حرام کردن قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله بود و قبه الخضراء را می خواستند خراب کنند. از بقیع شروع کردند و تا می خواستند تخریب قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله را شروع کنند شیعیان رسیدند و قیام کردند و با آنها جنگیدند و آنها را شکست دادند. اما کسی دیگر نتوانست آن حرمها را بسازد.

و البته به مقصود اصلیشان که خراب کردن قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله نرسیدند. یکی از مفتی های عربستان می گفت اگر روزی قدرت پیدا کنم قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله را خراب خواهم کرد.

باطل بودن فتوای ابن تیمیه به ۴ دلیل

فتوای ابن تیمیه به ۴ دلیل رد است. اول دلیل قرآنی، دوم روایات و سوم عمل اصحاب که مورد قبول عامه است. چهارم طبق عقل. اما آیه از قرآن:

وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا۱ ؛

و اگر آنان چون به خود ستم کردند، پیش تو آیند، پس از خدا پوشش و آمرزش بخواهند و پیامبر (نیز) برای آنان (از خدا) پوشش بخواهد، همواره خدا را بسی برگشت‌کننده‌ی (بر خودهاشان و) رحمتگر بر ویژگان می‌یافتند.

رفتن به محضر پیغمبر صلی الله علیه و آله در زمان حیات ایشان اگر دارای رجحان باشد در زمانی که او از دنیا رفته هم دارای رجحان است چون به تایید علمای شیعه و سنی پیغمبر صلی الله علیه و آله خدا دارای حیات برزخی هستند یعنی پیغمبر صلی الله علیه و آله نمرده و زنده است. تمام این تفاسیر از اهل سنت است. این حرف حتی به تایید عامه هم رسیده است پس زمانی که پیغمبر صلی الله علیه و آله هم در دنیا نباشد رفتن نزد او رجحان است.

نکته ی اول: علما از این آیه عمومیت استفاده کردند یعنی حضور نزد پیغمبر صلی الله علیه و آله و طلب مغفرت از او هم در زمان حیاتش و هم زمانی که رحلت کرده است دارای رجحان است به همین دلیل علما گفته اند خواندن این آیه بر سر قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله مستحب است.

نکته ی دوم در ذیل آیه: پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند: حیات من برای شما خیر است زیرا شما با من و من با شما سخن می گویم. وفاتم هم برای شما خیر است زیرا اعمال شما را به من عرضه می کنند و می بینم پس بر خوبی هایی که انجام می دهید خدا را ستایش می کنم و در بدی هایی که انجام می دهید از خدا طلب مغفرت می کنم. (در منابع معتبر اهل سنت این حدیث وجود دارد)

نکته ی سوم: مردی اعرابی کنار قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله آمد و این آیه را خواند، یک ندایی از قبر ایشان رسید که تو بخشیده شدی و برگرد. این در منابع معتبر عامه آمده است و کلام علمای اهل سنت است.

پس فتوای ابن تیمیه خلاف صریح قرآن است.

دلیل روایی بر باطل بودن فتوای ابن تیمیه

یک روایت عرض می کنیم که در ۴۰ منبع از منابع اهل سنت آمده و دیگری در ۱۶ منبع اهل سنت آمده. پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند: کسی که مرا زیارت کند واجب است بر من شفاعت او.

در روایت دیگری داریم:

قَالَ الْحُسَیْنُ ص لِرَسُولِ اللَّهِ ص مَا جَزَاءُ مَنْ زَارَکَ؟ فَقَالَ یَا بُنَیَّ مَنْ زَارَنِی حَیّاً أَوْ مَیِّتاً أَوْ زَارَ أَبَاکَ أَوْ زَارَ أَخَاکَ أَوْ زَارَکَ کَانَ حَقّاً عَلَیَّ أَنْ أَزُورَهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ حَتَّى أُخَلِّصَهُ مِنْ ذُنُوبِهِ۲ ؛

امام حسین علیه السلام به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: پاداش کسی که تو را زیارت کند چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: فرزندم! کسی که مرا در حال حیات یا مرگ زیارت کند یا پدرت یا برادرت یا تو را زیارت کند، بر من سزاوار است که در روز قیامت او را زیارت کنم تا او را از گناهانش خلاص گردانم و او را نجات دهم.

روایت دوم که در ۱۶ منبع اهل سنت آمده است: هر کس به زیارت من بیاید بر من لازم است در روز قیامت شفیع او باشم.

پیغمبر صلی الله علیه و آله برای کسی که او را یا قبرش را زیارت می کند برایش درجه و رتبه قائل شده است.

دلیل عمل صحابه بر باطل بودن فتوای ابن تیمیه

دو نفر از اصحاب عملی را انجام دادند که مخالف فتوای ابن تیمیه است. خلیفه ی دوم بعد از مراجعت از فتوحات شام مستقیم وارد حرم پیغمبر صلی الله علیه و آله شد و به او سلام کرد. فرزند او، ابن عمر کراراً به قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله سلام می داد و او نقل می کند: پدرم کراراً وارد می شد و به قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله سلام می داد.

علمای اهل سنت گفته اند: از طرف قبله به سمت قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله بیایید و به قبر او سلام کنید. بر اساس عمل اصحاب و فتوای بزرگان عامه، زیارت و سلام به قبر پیغمبر صلی الله علیه و آله نه تنها مانعی ندارد بلکه مستحب است.

دلیل عقلی بر باطل بودن فتوای ابن تیمیه

عقل می گوید تعظیم کسی که خداوند او را بزرگ دانسته نیکو است. آیا خدا در قرآن از پیغمبر صلی الله علیه و آله تعظیم و تکریم شده است یا نه؟ و اگر شما کسی را که خدا در قرآن تعظیمش کرده را تعظیم کنید فعل قبیحی است؟ خیر بلکه ممدوح و پسندیده است عقل می گوید کسی را که خدا تعظیمش نموده، تو نیز تعظیم کن! آیا عرض ادب به قبر رسول خدا صلی الله علیه و آله تعظیم هست یا خیر؟ بله تعظیم هست پس کلام ابن تیمیه خلاف عقل است.

حدود ۴۰۰ امامزاده در شهر قم و اطراف قم است، من چند تا از آنها را دیدم اما امامزاده ای را ندیدم که حداقل صندوق جوبی روی آن نباشد. این خنجری به قلب شیعه است که قبر ۴ امام ما را با خاک یکسان کردند.

پی نوشت:

۱- سوره نساء آیه ۶۴٫

۲- کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص۱۰

telegram-icon

درباره‌ admin

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

اطـــــــــــلاعیه سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

به دنبال سوالات مکرر دوستان برای چگونگی دعوت از استاد مومنی برای حضور در جلسات به اطلاع می رسانیم که نحوه دعوت از ایشان فقط به صورت حضوری پس از جلسات ایشان می باشد